Церква святого Іоана Золотоустого: як у Львові під час війни реставрують вітражі

 Церква святого Іоана Золотоустого: як у Львові під час війни реставрують вітражі

Храм святого Іоана Золотоустого (колишній Костел Найсвятішого Серця Ісусового і монастир францисканок) розташований на вул. М. Лисенка.  Про пам’ятку добре дбають, за останні 10 років тут відновили шпиль, дерев’яні двері, відреставрували дахи. Цьогоріч відновлення вітража  взялася Марія Шумська-Барвінок.

Свого часу за зведенням храму ретельно наглядав автор проекту – Юліан Захарієвич. Величний, з червоної та жовтої цегли храм, повну красу якого  можна осягнути лише потрапивши всередину. У інтер’єрах збереглись усі три вітражі виготовлені у Мюнхені фірмою Ф. Маєра у 1887-1889 роках. Центральний зображує Найсвятіше Серце Ісуса, бокові вітражі присвячені св. Меланії і Архангелові Михайлу. Вітраж у круглому вікні на фасаді церкви зображує Непорочне Зачаття.

На початку березня група реставраторів під керівництвом Руслани Герман виконали заходи із збереження найцінніших елементів пам’ятки від можливих пошкоджень внаслідок воєнних дій. Великі вітражі у вівтарній частині були забезпечені спеціальними захисними конструкціями. А от круглий вітраж над входом довелося демонтувати, оскільки його стан не дозволяє здійснити захист на місці. Кошти на реставрацію надав фонд ALIPH, роботи виконує Марія Шумська-Барвінок.

lysenka vitrazh 1 1 - Церква святого Іоана Золотоустого: як у Львові під час війни реставрують вітражі

Вітраж розсипався під руками, було багато різних дефектів, зокрема, знищена спайка між елементами, сколи. Відтак, просто захистити його щитам, аналогічно до того, як це зробили на інших храмах, неможливо. Найменша ударна хвиля чи буревій його зруйнує.

розповідає майстриня

Особливістю таких вітражів є те, що велика частина кольору який є у вітражі отримана за допомогою нанесення чорної та коричнивої фарб на кольрове скло. Такий тип декору робить вітраж дуже важким у процесі реставрації оскільки фарбовий шар тонкий і значно делікатніший аніж скло забарвлене в основній масі.

На щастя, до початку повномасштабного вторгнення сформувала певний запас матеріалів, тож зараз можу зосередитися на роботі.

додає пані Марія

Термін реставрації – питання таке ж складне як і сама робота, адже потрібно вивчити кожен елемент, знайти і зафіксувати усі дефекти, подбати про належне кріплення.

Світлини надані Марією Шумською-Барвінок, більше за покликом: https://www.facebook.com/authenticwindow